måndag 17 augusti 2009

Skolkommentarer

Kommentarerna i DN:s artikel om den stackars skolchefen som inte kan planera om hans verksamhet riskerar att väljas bort innehåller en del intressanta tankar. Tanken att eleverna är till för skolan återkommer, liksom tron att folk får saker av staten.

Signaturen Skolpersonal kommenterar 09:52, 17 augusti 2009:


Det blir mycket svårt att planera långsiktigt.


Jag är glad att även skolpersonal inser att det är svårt att planera långsiktigt när folk har rätt att välja bort det du levererar. Men skulle du tänka dig att ge upp din rätt att välja matvaruaffär bara för att affären skulle få det enklare att planera? Varför ska du bekosta affärens oförmåga att planera för en varierad efterfrågan? Varför ska eleven, genom att ge upp sin rätt att välja, bekosta skolans oförmåga att planera?

Alla vi andra som säljer våra tjänster till fria människor lever i den verkligheten. Väx upp, släpp sargen och kom in i matchen. Vad man finner är att det blir lättare att planera långsiktigt om man erbjuder en såpass bra verksamhet att man inte blir bortvald hela tiden. I artikeln var rektorns problem att fler elever lämnade än kom in. Det ska man problematisera. Varför lämnar folk hans skola?

Skolpersonal skriver vidare:


Det blir svårare för lärare att få fast anställning och trygg arbetsmiljö.


Det som gäller skolor gäller också anställningar. Den fasta anställningen innebär såpass starka åtaganden från arbetsköparens sida, att man verkligen verkligen måste förtjäna den. Om skolan kan bli bortvald på grund av en lärares bristande duglighet och egenskaper, så vill det till att skolan ställer rejäla krav på den som anställs.

Börja med att läraren får bevisa sin duglighet genom vikariat. Sedan genom provanställning och till sist kanske en fast anställning för de duktigaste. Utvärdera ständigt lärarens egenskaper genom att kolla hur eleverna har det och utvecklas, vad föräldragruppen säger, och vad kollegerna säger. Ge återkoppling vad läraren behöver slipa på, och stötta med utbildning och mentorskap.

Precis som det fungerar för alla andra i arbetslivet, åtminstone när tjänsten är kvalificerad. Varför skulle skolpersonal ha någon sorts gräddfil i tillvaron?

Ja, det blir svårare för lärare att bli anställda. Men så ska det ju vara. För det innebär ju å andra sidan att det blir lättare för eleverna att slippa stolpskott.

Skolan är inte till för att ge lärare en fast anställning. Skolan är till för att ge elever bra utbildning!

Signaturen mussemiss skriver 18:36, 17 augusti 2009:


Startar du en fri-privatskola ska du hålla med kostnaden själv o inte få ett öre från staten, möjligtvis i form till skolkurator, skolsköterska etc.


För det första får skolor ingenting, de förtjänar. Pengarna är betalning för utförd utbildning, inte någon gåva. I synnerhet kan man säga att de skolor som blir valda i ett valsystem har förtjänat sina pengar.

För det andra kommer inte pengarna från stat eller kommun. Det är föräldrarna till barnen och alla andra som har tjänat ihop pengarna. Att pengarna tar en vända in i staten eller kommunen beror på att de fördelas, så att även resurssvaga elever kan få en god utbildning. Men staten eller kommunen är inte nödvändig som fördelningsverktyg. Vi skulle kunna fördela själva.

Nu fördelar stat och kommun, men de fördelar på vårt uppdrag och mandat, och det är våra intjänade pengar de fördelar, inte statens eller kommunens egna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar