fredag 21 augusti 2009

Ola the fackkramare

Efter att ha kommit ut som en som gillar skatter är det nu dags att komma ut som en som gillar facket.

Jodå, att vara medlem i en intresseförening som bevakar ens intressen är inte dumt. Det är smart. Så länge som folket bakom intresseföreningen bevakar ens intressen förstås!

Jag begär inte att få dra av kostnaden för medlemsavgiften på deklarationen.

Jag begär inte att mina fackliga företrädare ska få pengar från min arbetsgivare för att åka på facklig kurs. (De pengarna dras från alla arbetares löneutrymme ändå, så det är väl bättre att vi får pengarna i handen och själva kan betala de företrädare vi väljer, än att arbetsgivaren ska tvingas gynna ett visst fack på alla arbetares bekostnad).

Men jag begär att i lugn och ro få vara med, betala för mig med pengar jag själv tjänat ihop, och anlita facket när så behövs, t ex i förhandlingssituationer.

Nå, alla fackförbund har inte medlemmar lika lojala som jag. Förbunden tappar medlemmar i rasande fart. Varför?

Vissa (särskilt vissa förbund) menar att det är regeringens fel. Regeringen upphävde avdragsrätten för fackföreningsavgiften, vilket gjorde medlemsskapet dyrare.

Men då glömmer man två viktiga saker: för det första att medlemsraset inte direkt inleddes i och med fördyrningen. Förbunden var själva rätt duktiga på att skrämma iväg folk dessförinnan.

Och så nummer två: vaddå fördyrning? Du blev av med en viss sorts avdragsrätt, den till fackavgiften. Men du fick en skattesänkning som gott och väl täcker upp.

Per Gudmunsson påminner om att för ett vårdbiträde innebar skattesänkningen tusen spänn mer i månaden. PLC påpekar att det gott och väl räcker till medlemsskap i två fackföreningar samtidigt om man så skulle vilja.

Vad som har hänt är alltså att regeringen har plockat bort ett litet avdrag som styrde pengar till fackföreningsrörelsen, och ersatt med ett stort avdrag som gynnade den enskildes rätt att själv bestämma vart pengarna ska gå.

Det intressanta är att då faller frågeställningen tillbaka på dig och mig: varför är vi med eller inte med i facket? Och den frågeställningen tar vi dit den hör hemma: Kära fackförening, varför ska vi gå med?

Facket ska ju rimligen förklara för oss varför vi ska gå med. Inte gnälla på regeringen för att den låter medborgarna själva bestämma över en lite större del av den inkomst medborgarna själva har tjänat ihop.

1 kommentar: