Läser om skolverket på Ekonomistas. Varför vill inte skolverket se betygsinflationen som ett problem?
Vissa säger att problemet uppstått i och med konkurrensen på skolområdet. Men det är inte sant. Betygen har alltid varit missvisande för att jämföra elever med varandra. I synnerhet elever mellan olika skolor. Du har aldrig kunnat lita på att två elever från olika skolor men med samma betyg faktiskt har likartade kunskaper och förmågor.
Vad som hänt är att konkurrensen skapat ett tryck på att missvisa uppåt. Men som generellt och nationellt urvalsinstrument är betygen inte bra. Vad betygen däremot visar, det är den enskilde elevens utveckling över tid. När samma mentor, eller lärarlag, konkret visar hur väl eleven utvecklas, når sina mål, och sätter upp nya. Som en framgångsmätare för individen alltså.
Så därför längtar jag efter att skolor börjar använda sina egna instrument. Och att de högre utbildningarna sätter upp sina egna intagningskriterier. För bara de högre utbildningarna vet vilka de verkliga förkunskapskraven är. Och de kraven kanske inte alls matchar betygskriterierna på den ena eller andra gymnasieskolan.
Då kan vi få ett myller!
torsdag 10 september 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar