måndag 7 september 2009

Energislöseri

Maud Olofsson "satsar" 300 miljoner på energieffektivitet.

Nä, det gör hon inte. Hon tvingar dig och mig att satsa dem. Det är ju våra pengar. Inte hennes.

Men missförstå mig rätt. Jag gillar inte heller energislöseri. Och jag vet att den billigaste avgasen att rena är den man aldrig ens behövt släppa ut.

Det är ju faktiskt så att allt gott vi dagligen lever av har kommit till genom smart använd energi. Alla företagsvinster har kommit till genom smart använd energi. Så jag behöver inte övertygas om riktigheten i saken. Energislöseri är skräp.

Men jag är inte övertygad om att statligt riktade 300 miljoner är speciellt effektivt använd energi. Vad säger att statens satsningar är mer effektiva än folkets och företagens egna?

Hur vore det om staten istället för att kasta runt andras pengar satte upp regler för den gemensamma luften och det gemensamma grundvattnet? Och så fick företagen behålla sina pengar och använda dem till att uppfylla reglerna? Det skulle sätta en vettig prislapp på miljön och energin, genom att företagen tvingas optimera energiåtgången rätt in i sin egen situation.

Det är ju, precis som SR-journalisten påpekar, redan lönsamt för ett företag att använda energin optimalt.

Men det är ju valår. Det ska se ut som om man är proaktiv. Och 300 miljoner är inte så mycket. Bara 35 spänn per svensk. Men ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar