Men driva skolor med förlust ska tydligen gå fortsatt bra. Man verkar inte vara så villiga att låta dåliga skolor dö.
I en intressant intervju i GP med gruppledaren för Vänsterpartiet i Göteborgs kommun, Marie Lindén, säger hon, angående ansökningarna om att etablera friskolor:
- Jag är förvånad över att det kommer in ansökningar i den utsträckning som det gör. Alla slåss och drar i de här eleverna. Snart måste man se att de privata skolorna går omkull eftersom utbudet är så stort och eleverna inte räcker till. Det är en överetablering av skolor nu. Jag tycker det är viktigt att skolan är en kommunal angelägenhet. Det är helt fel att någon ska tjäna pengar på våra elever.
Överetablering och utslagning (av verksamheter, inte av människor!) är ett sätt att se till att endast de bra skolorna överlever, kontinuerligt och på egna meriter. I ett sunt samhälle ska det vara en kontinuerlig överetablering av verksamheter som försöker ge folk bra saker, och på samma sätt en kontinuerlig utslagning av de verksamheter som inte håller måttet.
I en värld där skolan är en helt och hållet kommunal angelägenhet, där blir eleven tilldelad en skola. Det är inte eleven som genom sitt val tillser att pengarna endast går till skolor som fungerar, utan skolor får sin finansiering i enlighet med den kommunala budgeten, oavsett vilken kvalitet de levererar!
I en sådan värld kan skolchefer sitta kvar trots att elever lämnar deras skolor utan tillräckliga kunskaper och färdigheter. Trots att skolan lider av ordningsproblem. Trots att skolan inte lyckas stävja trakasserier och annan brottslighet där elever blir offer för andra elever.
Som till exempel i Göteborg på 70-talet. Och 80-talet. Och 90-talet. Och ända in i våra dagar, även om friskolereformen har hjälpt många, och startat en skolkultur där skolcheferna börjar avkrävas resultat.
Ändå säger V i Göteborg konsekvent nej till alla ansökningar om att starta nya skolor. Trots att det alltså bakom varje ansökan finns en plan för hur man ska kunna skapa en skola som är bättre för eleverna. Skapa en skola som längtar efter att få elever. En skola som längtar efter att bli vald.
Detta kallar Marie Lindén för att "slåss och dra" i eleverna, ungefär som i den kaukasiska kritcirkeln. "Vems är barnet?" frågar man, och Marie Lindén svarar "Det är helt fel att någon ska tjäna pengar på våra elever."
Men sanningen är att eleverna tillhör sig själva, och det är medborgarna själva som har jobbat ihop pengarna som bekostar utbildningen, och det vore väl konstigt om då inte medborgarna själva tillåts välja utbildare?
Uttrycket "tjäna pengar på våra elever" är lite kryptiskt. Det låter nästan som om eleverna dräneras på något när en friskola tjänar pengar på dem. Nästan som att de utsugs.
Men det enda sättet för en skola att tjäna pengar är ju genom att leverera en bättre utbildning än alternativen. Det är ju det som är finessen med vinstintresset: vinsten är företagets belöning för att ha levererat en god vara eller tjänst. Man kan bara gå med vinst om man gör kunderna rikare än innan.
Och varför vara emot skolor där eleverna blir rikare, i form av kunskaper och färdigheter och goda miljöer där de kan växa, än vad de blir någon annanstans?
För att citera ledarskribenten Johan Folin: "Varför ska inte friskolor kunna gå med vinst när de erbjuder minst lika hög kvalitet till samma kostnad som de kommunala skolorna? "
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar