Men när monopolen släpps ökar både krav och granskning. Nu lyfts äntligen AF:s passivitet upp till ytan:
– Vi har identifierat det själva, att vi måste, för att göra ett bra jobb, bli lite bättre på företagskontakt.
Liite bättre kanske ja...
De arbetsförmedlare jag känner är ute hos kunderna (företagen som behöver folk) mest hela dagarna. De frågar, lär sig kundernas behov, lär sig branscherna. Resterande tid går åt till att intervjua sökanden, granska CV och försöka vaska fram den kompetens som faktiskt efterfrågas. Förmedla arbeten helt enkelt.
Och inte minst besöka personer vars arbeten man redan förmedlat, bara för att höra efter om det går bra, om det behövs fler personer med samma kompetens osv osv.
Fast det är klart: de arbetsförmedlarna jobbar i den så bespottade bemanningsbranschen. Om de inte förmedlar arbeten (både konsultuppdrag, annan bemanning och fasta arbeten) så tjänar de inte några pengar. Till skillnad från offentliga Arbetsförmedlingen som varje år får en rejält fet påse pengar av dina och mina skattemedel, oavsett om de gör sitt jobb eller ej.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar