onsdag 14 oktober 2009

Bloggtips: HAX säger allt!

Jag håller med HAX till 100% här. Detta är ett statement som heter duga. Jag vill citera lite, men allt är bra.


Lämna oss i fred!

Jag vill ge mina medmänniskor största möjliga frihet, så länge de inte skadar eller tvingar någon annan. De får ha sina fixa idéer, nojor, hangups, principer, trossatser, turn ons och glädjeämnen om jag får ha mina.

Jag vill att människor skall ta ansvar för och konsekvenserna av sina handlingar. En trevlig bonus vore om fler kunde avstå från att medvetet irritera eller uppröra sina medmänniskor i syfte att jävlas med dem. Men det är inget krav.

Jag anser att alla människor skall ha lika rättigheter. Det är när man gör avsteg från den principen som det kan bli riktigt stökigt i ett samhälle. Och jag vill att överheten skall respektera våra medborgerliga och mänskliga fri- och rättigheter.

Jag vill att staten skall vara till för medborgarna. För att hantera vissa, tunga gemensamma saker som det är för stökigt att ordna på egen hand. Yttre försvar till exempel.

Jag vill att staten skall göra mindre för att skydda oss mot oss själva och mer för att skydda oss mot andra. Färre pekpinnar. Lagarna skall vara få, tydliga och begripliga. Färre lagar, men mer ordning, typ.

Jag vill leva i en rättsstat, där brott, rättegång och straff är den gällande tågordningen och inte bara betraktas som postmodern, förhandlingsbar tempuslära. En rättsstat där envar som är misstänkt för något har förmånen att betraktas som oskyldig till dess skuld har bevisats i domstol. En stat där bara de som är misstänkta för allvarliga brott utsätts för övervakning, avlyssning och andra tvångsmedel. En stat som utgår från att man bör lita på medborgarna och som lämnar vanligt folk i fred.

Jag vill leva i ett Europa med öppna gränser och fri rörlighet – med många olika, oberoende länder, med en fantastisk mångfald och med institutionell konkurrens. För vad skall vi med den fria rörligheten till om allt ändå är likadant överallt?

Jag vill leva lugn och ro, i ett anständigt samhälle. Men det mesta jag kan se runt mig är ivriga politiker, moraltanter, byråkrater, predikanter, lynchmobbar, skvallerkärringar, besserwissers, eurokrater och lobbyister för koroprativism.

Man får väl läsa en bok istället...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar