torsdag 21 maj 2009

Blott Swärje Swenska Saabar haver

Ilskan över att dina och mina ihoparbetade pengar inte används för att göda ett olönsamt bilföretag är på sina ställen stor.

Jag och andra tänker på den märkliga nationella vinkeln. Typ: Volvo och Saab ska bli svenska företag igen, och liknande tankegångar. Svenska företag? Om jag och ägarna bägge skulle råka vara svenskar, så betyder det väl ingenting för mig, eller hur? Jag äger ju inte Saab.

Varför nöja sig med att ägarna ska vara svenska? Självklart måste de vara baserade i Trollhättan!

Eller... räcker det om de bor i Västra Götaland? Eller åtminstone någonstans i Europa? Eller att de är människor på jordklotet?

Om Saab skulle vara ett framgångsrikt bilföretag ägt av svenskar (ett "svenskt" bilföretag) så medför inte det att andra svenska automatiskt är på något sätt framgångsrika. Man kan inte sola sig i glansen av andras framgångar. Framgång känner andra gränser än de nationella.

Nationsgränser är förhandlingsbara och godtyckliga. Framgång vilar däremot på reella individuella prestationer. Vad du gör är vad du får.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar