torsdag 7 maj 2009

Att orka ta en tuff debatt

Heder åt Hanna Wagenius och CUF som vågar ta en tuff debatt mot sexköpslagen. Om meningen är att hjälpa sexsäljarna, både de frivilliga och ofrivilliga, så kan vi till att börja med konstatera att lagen inte hjälper. De ofrivilliga har inte hjälpts av en ännu en lag (även utan sexköpslagen är sexuellt tvång förbjudet), och de frivilliga har definitivt inte hjälpts av en lag som kriminaliserar deras kunder.

Det finns en och annan som självgott vågar hävda, å andras vägnar, att ingen egentligen vill. Som vill lägga sig i vilka tjänster de får sälja och köpa utan att skada sig själv eller andra.

Det finns å andra sidan de som säger: jo, det vill jag visst.

Jag vet vilka jag lyssnar till.

(Och inte heller till de som betraktar sexsäljare som döda köttstycken. Inte till de som menar att man säljer sig själv så fort arbetet handlar om genitalier. Är kroppen och viljan och själen och jaget på något sätt koncentrerat till könet?)

Jag står fast vid mina tre åsikter:


  • Ingen ska behöva, som inte vill sälja sex.

  • Ingen ska hindras, som vill sälja sex.

  • Jag tror att det är skadligt och emot Guds vilja att både köpa och sälja sex, men min tro ska inte styra över andra människors livsval.



Rätten till schyssta villkor och rätten till sin egen tro och rätten att bestämma över sin egen kropp gäller alla!'

Argument mot lagen, för lagen, samt en replik.

1 kommentar: