måndag 29 mars 2010

Apelsineld 1 år

För ungefär ett år sedan samlade jag ihop några spridda inlägg jag gjort och ṕublicerade dem under rubriken "Apelsineld".

Nu är Apelsineld 1 år och ska enligt böckerna om utveckling kunna skrika rejält, sova ibland, och ha fått sina tänder. Snart kommer den även att finna sitt språk.

Det känns annars som om teman och så vidare inte har varierat över året.


"Jag skulle skriva om ekonomi": Så att börja skriva om ekonomi är att börja skriva om att vi själva har rätten till våra händer och vår hjärna och vårt språk och vår kärlek.



"Fascism och antifascism": Bara så att vi har en sak klar för oss: om man tycker att våld är en god politisk metod, så menar man att politiken ska bestämmas av de våldsammaste och starkaste.

Det är fascism. Ren fascism. Inget annat än fascism. Att man har röda fanor och kallar sig för antifascister ändrar inte faktum.



"Jag skriver om ekonomin": För att kunna producera och få betalt för sin produktion måste ekonomin vara sund och samhället vara fritt. Fattiga är alltså mer än rika beroende av en sund ekonomi. Det vi ser nu, i synnerhet i USA, bäddar inte för en sund ekonomi. Jag är riktigt orolig.



"Tolerera de intoleranta!": Ett samhälle kan faktiskt innehålla olika värderingssystem samtidigt. Det är till och med så att det är ett önskvärt tillstånd i ett fritt samhälle. För närvaron av både motsättningar och ytterligheter visar att vi har ett samhälle där debatten inte är strypt.

Därför är vi rätt många som är beredda att slåss med näbbar och klor för att även otäcka åsikter ska få uttryckas. Det är vad tolerans mot de intoleranta innebär.

2 kommentarer: