måndag 6 april 2009

Glad Sverigedemokratisk påsk!

Snart är det påsk. I veckan ska jag äta ägg, gå i kyrkan, åka skateboard med barnen och programmera på min hobbymojäng.

Jag ska också lusläsa Sverigedemokraternas partiprogram, principförklaring, program för kommun och landstingspolitik samt ett dokument där de bemöter anklagelser och invändningar.

Kort och gott se vad som verkligen står där istället för att mumla lite allmänt om att de nog är rasister och nazister egentligen. Jag tror nämligen att allmänt mummel inte tjänar någonting till, medan fakta och granskning och reflektion gör nytta.

(Sedan kan det bli skoj att se om SD månne är ett parti för mig. Det finns nämligen en hel del personer som envist hävdar att liberalism och fascism är två sidor av samma extremhöger och egentligen väldigt kompatibla. Som typ Torgny Segerstedt och Adolf Hitler*. Eller Milton Friedman och Agusto Pinochet**.)

[* Torgny Segerstedt, liberal göteborgare, chefredaktör för Sveriges svar på Hört & Sett: Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, var bland de få som öppet kritiserade Hitler. Det var han och kommunisterna som vågade. Vilka vågar du och jag inte kritisera idag?]

[** Milton Friedman, amerikansk liberal, motståndare till Pinochets auktoritära förtryckarregim. Men eftersom ett par av Pinochets ekonomiska rådgivare hade läst ekonomi för Friedman och Friedman skrev ett brev med ekonomiska tips till Pinochet så tröttnar vissa aldrig på att påstå att Friedman, som hade liknande dialog även med kommunistpartiet i Kina, på något sätt är fascistanstruken.]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar