onsdag 26 januari 2011

Interpellation om folks rätt att själva bestämma

Nej, allt är inte bra med den borgerliga regeringen.

Men riksdagsprotokoll som dessa, där en arg socialdemokrat frågar bland andra centerpartisten Anders W Jonsson hur regeringen kan vara så fräck att den tvingar kommunpampar runt om i landet att låta medborgarna själva avgöra vem som får lov att komma innanför deras dörrar och utföra till exempel hemtjänst; sådana riksdagsprotokoll påminner mig om att jag trots allt är väldigt glad att jag röstade som jag gjorde.

Det kallas visst för "obligatorisk pri-va-ti-sering" på Socialdemokratiska, trots att alltså ingen kommunal verksamhet av lagen tvingas upphöra eller övergå i privat regi. Den kommunala hemtjänsten får fortsätta så mycket den vill. Om den inte är så kass så att medborgarna själva väljer bort den, vill säga.

Som vanligt är det lagar som ger medborgarna mer inflytande och politikerna mindre, som vanligt är det sådana lagar som sticker socialdemokratin i ögonen.

Återanvänder ett citat från Sofia Arkelsten:


Vi tror inte att vi kan lösa människors vardag åt dem. Men vi ger verktygen. Det är skillnaden på vänster och höger.


(Stycket heter "3 § Svar på interpellation 2010/11:130 om obligatorisk privatisering av äldreomsorg i kommunerna")

5 kommentarer:

  1. Det var ett ganska roligt riksdagsprotokoll. Sossen blir ju totalägd och har bara att repetera samma floskel om och om igen.

    SvaraRadera
  2. Ahh .. helt underbart! Jag lånar denna skakande berättelse från den socialdemokratiska verkligheten och länkar till dig!! Tack .. ;-)

    .. hur går det med statistiken?? Kul? :-)

    SvaraRadera
  3. För att inte hamna i ett träsk av sossebashing:

    Det finns - eller fanns - en arbetarrörelse som INTE motarbetade alternativ.

    En gördetsjälv-arbetarrörelse. En som skapade en livsmedelskedja när bruksägarens egen affär ville ha monopol.

    En som skapade en helt och hållet arbetarägd, arbetardriven och arbetarfinansierad a-kassa (istället för statsägd, politikerdriven och arbetarfinansierad som idag).

    En som tog sin utgångspunkt i vanliga människors situation, och inte i kommunpamparnas.

    Det är den arbetarrörelsen som måste kliva fram.

    SvaraRadera
  4. Åh .. jag vet det! Och som jag saknar den gamla socialdemokratin! Dessutom behöver landet en stark opposition. För jag är inte eld och lågor över Moderaternas starka ställning just nu.

    Men så länge som socialdemokraternas krismedvetande bara handlar om vem som ska bära skulden för valnederlaget så ser det inte så muntert ut.

    Jag måste också erkänna att sossarna just nu hanterar sina problem på ett sätt som jag upplever som väldigt roande och underhållande .. ;-)

    SvaraRadera
  5. Fast då talar vi om Socialdemokratin FÖRE Per-Albin...

    SvaraRadera