söndag 2 januari 2011

Aja baja, karikatyr på Facebook!

Där föll min haka rätt ner i golvet. Hockeydomare avstängd för att ha publicerat en Muhammedkarikatyr på sin Facebook-profil. 2011.

Meh, spräng mig i bitar då. Här en länk till en av grisen Vilks Muhammedteckningar. Och bara för att ni inte ska tro att jag ensidigt vill smäda islam: här är en bild på Jesus med tveksamma konnotationer. Och då är jag ändå kristen och tror att Jesus är världens frälsare. Och tycker att den här elaka bilden på Darwin är skoj.

Inget hände bara för att dessa bilder publicerades. Ingen skadades. Ingens frihet gick förlorad.

Jag ser ingen vits med att publicera tarvligheter i sig. Men om vi viker ner oss för dem som vill skapa ett samhälle där smakpolis med våld och hot om våld ska bestämma vad som är rätt och fel sorts tarvligheter att publicera; då är vi väldigt illa ute.

Kommer vi inte ihåg hur det gick sist när vi vek ner oss för dem som med våld och hot ville hindra folk från att publicera entartete kunst?

Jag citerar Ekonomisten:


Låt oss jämföra med Sveriges situation under andra världskriget. I dag hyllar vi alla oberoende pressröster som vågade kritisera Hitlers framfart. På den tiden är jag säker på att den stora majoriteten ansåg att de var ansvarslösa och oförsiktiga.


Nu ska jag ladda upp Muhammedkarikatyren och Darwinkarikatyren och fula bilden på Jesus på min FB-profil.

3 kommentarer:

  1. det är dags att avväpna den patetiska islamismen.

    SvaraRadera
  2. anonym: det patetiska är väl inte islamisterna? Det riktigt patetiska är de 'normala' svenskar som verkar uppriktigt tro att vanliga muslimer behöver skyddas från teckningar. Tror de även att negrer och kvinnor inte klarar högre utbildning? I sin välmenta rasism ställer de sig till höger om sverigedemokraterna.

    SvaraRadera