tisdag 13 april 2010

Om jag vore pensionär

Om jag vore pensionär och tvingades välja mellan lägre skatt (med Alliansen) och högre skatt (med de rödgröna), så hade jag valt lägre skatt, även om min arbetande granne genom jobbskatteavdraget får ännu lägre skatt.

Särskilt som min inkomst inte är någon uppskjuten lön jag redan tjänat in genom mitt eget arbete, utan är något som de nuvarande arbetarna betalar åt mig, av sin egen inkomst. Precis som det var bra för mig att jag betalade deras skola och daghem när de var små, så är det bra för mig att de betalar min pension åt mig nu.

Och då är det bra om så många som möjligt av dem jobbar och tjänar pengar som de omsätter genom att köpa sådant som de behöver, så att utrymmet skapas för företag att expandera vilket kräver att ännu fler jobbar, vilket ger totalt sett högre skatteintäkter. Vilket gör att bromsarna i pensionssystemet inte behöver slå till, vilket gör att jag totalt sett får högre pension. En högre pension som jag dessutom får behålla mer av nu under Alliansen, jämfört med under Socialdemokraterna.

Dessutom, med tanke på att mina arbetande grannar på sin inkomst utöver vanlig skatt dessutom betalar den skatt som heter Allmän Löneavgift eller något liknande, så betalar de faktiskt inte mindre i skatt än jag. Det är bara det att den där allmänna löneavgiften är en skatt som betalas in av deras arbetsgivare tillsammans med de sociala avgifterna, vilket gör att den inte syns.

Aldrig har det synts tydligare i debatten att vi betalar en väldigt massa skatter som vi inte alltid vet om. Genomskinligheten i skattesystemet är inte speciellt stor. Och aldrig har det synts tydligare i debatten att pensionärsorganisationen PRO först och främst är en del av socialdemokratin; inte i första hand en organisation som agerar i pensionärernas intresse.

Hade de varit en intresseorganisation för pensionärer så hade de inte propagerat för en politik som totalt sett ger dem mindre pengar i plånboken och färre valmöjligheter. Kom ihåg att skattesänkningar framför allt gynnar dem som lever på marginalen. För den som har en liten pension betyder varje procents skattesänkning väldigt mycket.

Och ärligt talat: inte ens om det faktiskt vore så att arbetarna betalar mindre skatt än pensionärerna, så hade någon enda pensionär förlorat på det. Jag blir inte fattig för att min granne blir rik. Bevisligen har pensionärerna vunnit på Alliansens politik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar